Friday, November 24, 2006

Slapp dag...

Det var en skön dag idag. Sovmorgon och började inte skolan förrän 13:30. Bibelvetenskap, idag skulle vi diskutera kring texter som berörde Bibelns syn på slaveri och sexualitet. Indelade i grupper börjar vi diskutera ämnena, mestadels om sexualitet. Det är konstigt, men så fort man diskuterar sexualitet blir det en stor fokusering kring homosexualitet, det är ju nästan så att man glömmer bort att diskussionsämnet gäller sexualiteten generellt. Visserligen handlade dagens texter till största del om "homosexualitet". Anledningen till "" är att idag fick jag höra något jag aldrig hört i hela mitt liv! Att, speciellt på två ställen, där man använder ordet homosexualitet i NT, eller att män ligger med män, så är den ordagranna översättningen från grekiskan "män som ligger med minderåriga pojkar". Så egentligen är det inte själva homosexualiteten i sig som Bibeln talar om, om man läser det så, utan pedofili. Denna kunskap ger ett helt nytt ljus kring dessa texter. Och andra ställen som berör homosexualitet är kopplade till seder och bruk i samband med avgudari, och kan därför egentligen inte användas i syfte för att lyfta upp homosexualiteten i sig som en synd.
Jag tycker att det är illa att man inte inom församlingar idag talar om sex och samlevnad. Det är ju inte direkt att man kan vända sig någonstans om man börjar fundera, man vågar inte prata om det....tänk om man är ensam om det?! Jag och en i våran grupp prata just om detta och kom fram till att det inte är konstigt att ungdomsgruppen halveras när man kommer upp till 17-års åldern...man talar inte om sånt man brottas med...och man känner inte att man kan vända sig någonstans utan att bli dömd, det är i alla fall min uppfattning om just denna fråga. Man borde verkligen få bort den gradering som finns bland synder...dessa graderingar bara binder folk och är tillslut en anledning till att hoppa av alltihopa. Mer diskussion, men vem ska börja...?

Förutom min intressanta dag på skolan har jag vart tvungen att plugga hemma också. Men det har vart lungt och skönt...känner ingen större press...än i alla fall. Ligger lite efter med några uppgifter, men dom borde hinnas med i morgon och början av nästa vecka.

Well well...nu ska man väl sova om man vill få något gjort i morgon!
Be good!

- Mr 51 under construction...

5 comments:

FatCat said...

Väldigt intressant. Där ser man. Ju mer man får veta desto svårare blir det, på ett sätt. Många av ens grundliggande åsikter, tro och tyckande blir ständigt omprövade. Och det är väl bra, det är ju nyttigt. Men det kan ta ett tag innan man orienterar sig och hittar var man själv står i det hela. Jag håller med dig, kyrkan har ett ansvar att inte bara ta upp sånt som ligger i deras eget intresse utan måste ju kunna bemöta alla livets delar. Den delen har ignorerats tillräckligt länge. Synda-gradering är också förkastligt, blir väl en slags gradering eftersom konsekvenserna blir olika stora. Life is an neverending question. Kram kinesen (minns pappas "var 4:e barn är kines)??)

Camilla said...

Så intressant!!! Måste vi ta o diskutera över msn nån kväll.

Anonymous said...

lite mer komplicerat än hårfrågan herr teologen

maro said...

tror inte jag minns vart fjärde barn är kines... enlighten me! Detta är ett intressant ämne, jag håller med båda er om att saker borde tas upp mer. Visst kan det väl vara komplicerat, men dialog är väl bästa öppningen kan man tänka...

Anonymous said...

På den tiden, när det begav sig, var ung. vart fjärde barn i världen kines och eftersom Fia är fjärde barnet är hon alltså vår kines. Logiskt!!!