Wednesday, November 15, 2006

Får jag be om största möjliga........tystnad?

Idag vid fikan börjades en diskussion angående hur vi upplever tystnaden. Jag själv klarar inte av tystnad, jag måste alltid ha någon slags bakgrundsljud. Det behöver inte nödvändigtvis vara musik, bara det inte är knäpptyst hemma. Man kan ju bli rastlös för mindre... Det är ju många som gillar att vara ute i naturen och njuta av "tystnaden" out there. Men är naturen verkligen speciellt tyst?! Det finns ju alltid något ljud; vinden som blåser i träden, fåglar som kvittrar/kraxar, eventuellt porlande från någon liten vattensamling etc. Det är tyst, men fortfarande väldigt livfullt. Det är tillochmed så att jag kan bli alldeles salig i naturen. Det var en i min klass som berättade att hon sparkade ut i naturen på ett ställe som sägs vara väldigt tyst. Även så denna gång, det var så tyst att när hon stannade och höll andan, bara för att få erfara denna tystnad, kunde hon inte höra ett endaste ljud. Hon blev lite nervös och kände att hon var tvungen att bryta tystnaden, utifall hon hade gått och blivit döv, med ett "Hallå!". När jag hörde denna berättelse kunde jag inte annat än att komma och tänka på ett TV-program jag en gång sett. Där visade dom upp ett rum som var byggt för att vara totalt isolerat, i experimentelt syfte, att det enda ljud som existerar där är dom man skapar själv. Det jag kommer ihåg från det programmet var att om man vistades inne i rummet tillräckligt länge kunde man utveckla hallusinationer. Min första slutsats var då att totaltystnad är mer än våra hjärnor klarar av, och att det inte är bra för oss (inte för att vi utsätts för det speciellt ofta). Men vid närmare eftertanke; är det så att vi har blivit allt för vana vid konstant ljud, skadade, och att det är en befriande exersis för att nå någonting djupare, eller vad det kan leda till? Eller är det verkligen så att vi inte är skapade för total tystnad? I vilket fall har vi olika uppfattningar om ljud och hurvida det är störande eller stimulerande...men jag har ju även hört att konstant ljud kan leda till tinitus (det jag har och är grunden till våran diskussion och mina vidare tankar).

Well well, en av alla mina meningslösa funderingar som inte löser ett enda världsproblem...

//thinker...

1 comment:

Carolina said...

Jo, jag håller med om att tystnad kan vara lite läskigt, diskuterade med en kompis om man skulle fixa en tyst retreat en helg eller vecka....visst det är ljud runtomkring, men man får inte prata....kankse för att kunna lyssna inåt...vem vet vad man hittar då?
/Lina