Thursday, November 16, 2006

ADHD

Trodde nästan att jag hade ADHD idag. Kanske inte helt riktigt, var på en föreläsning om ADHD. Kändes som att några av dom symptomen dom räknade upp var mina egna. Men det blir ju alltid så, man tycker att man "lider" av det som man får höra om. Det mest intressanta för min del var nog att komma till den insikten att alla har, mer eller mindre, ADHD-symptom. Grejen är bara den, att dom få som blir diagnostiserade verkligen lider av dessa funktionsstörningar, dom har extrema svårigheter när det gäller att behandla olika slags stimuli. Mina komentarer kring tystnad och ljud är bara en liten del av det hela, jag har alltid trott att det var till största del ljud som man inte kunde strukturera upp och blev påverkad av. Men tänk så bra att man kan få föreläsningar om sådant och få lite tips på hur man konkret kan vara till hjälp när man möter problemen, i och med att 7% av befolkningen lider av ADHD borde därför i stort sett alla möta någon som direkt eller indirekt lider av dessa hinder.

Var hos doktorn idag, väldigt billigt faktiskt, endast 100 kronor... Skulle kolla om jag hade tinitus, men jag fick inte så mycket till svars. Doktorn sa bara att jag hade bra hörsel och att hörseln var rätt lika på båda öronen...det var bara en liten grop vid 6 000 mHz, men det var visst väldigt vanligt. Det är dom delarna av örat som tar upp den frekvensen som sitter längst ut. Sen sa doktorn även att ALLA har mer eller mindre form av tinitus, men att det är inte alla som uppmärksammar den. Man mäter tydligen ljudet som kommer ur örat första dagen på en nyfödd. Har bebisen inget ljud ur örat är risken stor att han/hon är döv.
Summan av kardemmuman är alltså att jag gick till doktorn för att få reda på att jag har bra hörsel och att det tjuter, men att alla egentligen har det, vare sig man vet det eller inte...det kändes ju meningsfullt... Men men, det är ju alltid bra att kolla. Han sa för övrigt att jag möjligtvis hade känsliga hörselnerver och att jag skulle vara försiktig med starka ljud. Doktorn tyckte även att jag hanterade situationen bra...jag antar att han menade att eftersom jag inte gillade tystnad alltid brukar skapa någon slags ljud i bakgrunden... Well well, det kommer att förbli ett mysterium.

Denna dagen har helt enkelt varit ovanligt intressant, mycket information på en och samma dag, det är nästan så att man blir lite upprymd. Hoppas bara att min nyförvärvade kunskap ska komma till nytta.

Tack för mig.
//the amazed one

No comments: