Tuesday, November 14, 2006

Ostkakans dag

Ahhh, man har firat dagen genom 375g av en utsökt ostkaka! Måste lära mig att göra egen ostkaka, dom är ju rätt så dyra att köpa. Mmmm...

Funderade lite kring bloggar idag. Jag skrev till min syster att bloggarna kunde vara ett bra sätt att se hur syskonen har det, men jag kom fram till idag att det kanske gör att man distansieras. Om en blog ska sammanföra några är ju förutsättningen att det som skrivs på en blog är sant och till viss mån självutgivande. Skrivaren av blogen bestämmer helt själv vad som ska läsas och kan därför förvränga bilden av sig själv, detta leder ju inte till att man egentligen lär känna denne författare. Visst kan man förvränga bilden av sig själv i verkliga möten också, men inte i samma utsträckning. Via blogen måste man fortfarande göra ett aktivt val för att "lära känna" någon. Själv skriver man bara och sen får man se vem som läser eller ej. Det är inte direkt interaktivt, en väldigt passiv "relation". Man behöver inte svara på någon fråga eller tilltal, man sätter sig utanför på ett sätt. Men jag kan erkänna att det är ett mycket bra komplement till "vanlig" sätt att hålla kontakten. Men håller man sig endast till bloggen tror jag bara att man skjuter folk längre ifrån sig. Man kanske börjar känna att man inte behöver träffa folk lika mycket, man stänger in sig, man blir bekväm, sen är man fast i en ond spiral. Men men, nu så här i början av min bloggartid ska vi vara lite positiva och se bloggen som en välsignelse där man kan blotta sig utan samvetskval.. ;)

Be good...

2 comments:

Carolina said...

Risken är absolut den att kontakten blir ytlig och kanske ibland skenbar, men man måste börja någonstans. Att se lite av någons tankar flera gånger i veckan är ju mer än man lyckas med annars! Det är definitivt värt ett försök! Förresten varför kallar du dig Mr 51?
/Lina

FatCat said...

det vet jag :)