Tuesday, January 23, 2007

Tre tröjor, två par strumpor och underställsbyxor

*Redigering med fet text 27/1*
Kallt!
Cirka sju minusgrader på morgonen när vi ska iväg! Var kom det ifrån, rätt oprovocerat tycker jag. För att ytterliggare tynga ner en snötung dag ville inte bilen starta... Då är det bussen som gäller...likaså imorgon, men då går bussen 07:30 (eftersom jag börjar 08:00), tungt... Men jag tror inte det var kylan, det hände ju inget när jag vred om nyckeln. Då är det bara att byta batteri! Men då ska jag få tag på en vänlig själ som tycker att den har tid med att hjälpa mig med denna nya typ av verksamhet, äger nog inga verktyg för det heller. Och imorgon blir det inget byte, det är ett annat byte som gäller då...

...nämligen Matildas utbyte av en 0:a till en 1:a! Men det kan vi inte gå närmare in på just nu, får bli nästa gång.

Etik idag. Trevligt, intressant och väldigt exentrisk lärare, som för övrigt ser lite ut som Mr Brean...lite otippat. Han tog sig i vilket fall en halvtimma för att förklara kursen med mål, uppbyggnad, böcker och dyligt. Efter detta avsatte han även en kvart åt att berätta lite om sig själv, då återstod en timma och en kvart av lektionen. Resterande ägnades åt att definera orden etik, moral och värderingar, åtminstånde hans definitioner... Han visade även på andra sätt att definiera dessa ord, men det kommer jag inte att gå in på nu. Etik och moral var inga nyheter för mig, teoretiskt och praktiskt, men värderingar däremot...det är något som kanske aldrig har behövt definierats, alla vet ju vad det är. Men han delade upp värderingar i fyra olika "nivåer":

1. Regler
2. Principer
3. Ideal
4. Livsförankringar

Allt det man vill (värderingar) finns någonstans i denna skala. Och tanken är att ju längre man gräver desto viktigare är dom för mig. Som exempel kan vi ta livsförankringen. Om man skulle ta bort livsförankringen hos någon skulle det i stort sett betyda att man släcker dennes livslust, det man lever för. Det är ofta då man ser självmord som en utväg. Läraren berättade om en man som forskat just om livsförankringar, och kort sagt hittade han fem olika livsförankringar, som man bara kan ha en av:

1. Gudsrelation
2. Männskliga relationer
3. Naturen
4. Jaget
5. Ingen alls

Man kan ju tänka sig att allt vårt handlande utgår ifrån våra värderingar, men detta är bara till hälften sant. Det finns ytterliggare en källa för vårt handlande, nämligen "det vi tror" faktaövertygelsen i form av erfarenhet och annan information vi har fått tillgängliga vare sig det är bra eller dålig information. Dessa två faktorer använder vi oss av när vi ska fatta ett beslut. Men våra värderingar och den information vi har kan även påverka varandra. Men om man med hjälp av sina värderingar försöker förvränga informationen i ett beslutsfattande har man utfört ett önsketänkande.
Detta var en väldigt kort och bristfällig sammanfattning av våran lektion i etik, men väldigt tankvärd och mycket kul att få se en teori om hur det egentligen fungerar i vårat snabba, ofta undermedvetna, beslutsfattande.

Nej, nu ska jag sova, det är en tidig dag imorgon, med tanke på att jag ska upp och gratta frugan innan min buss går.

Sleep tight!

- the not so tired Mr 51

4 comments:

Anonymous said...

Jag ser att jag precis hinner gratulera Matilda! Hurra, hurra, hurra och hurra!!!!!

Anonymous said...

Nej, jag missade visst precis...jag ändrar till grattis i efterskott....sorry!
Kram Lina

Anonymous said...

Grattis i efterskott säger en annan svägesrska i farsta. Kram!

Anonymous said...

meget interessant, tak