Friday, July 13, 2007

Bönesvar

Nu vet vi det! Igår fick Matilda sitt antagningsbesked, och hon kom in! Det var en mycket glädjande nyhet! Då behöver Vi inte oroa oss för vad Matilda ska göra till hösten och möjligheten till mer "inkomst" finns, det behövs. Och det är skönt för Matilda att veta att hon inte behöver sitta hemma och leta jobb som inte finns.
Och jag ska eventuellt jobba lite vid sidan om. Detta gjorde att jag började fundera lite på om det var lönt att gå med i a-kassan, men efter lite efterforskning står jag rådlös. Jag såg att man måste ha jobbat minst 80 timmar/månad i 6 månader inom ramen av 12. Detta skulle betyda, på en timlön á 100kr/timmen skulle bli ungefär (med sommarens löner inräknat) 48 000 på detta halvår, men enligt CSN får man typ bara tjäna 47 800 på höstterminen, om jag sett rätt...hur gör man då? Visst är det ju smidigare att jobba ihop dom pengar man skulle fått från lånet, men sen vet man ju aldrig hur mycket jobb man kan få. Det känns ju kanske tryggare att låna, men bättre på längre sikt att jobba. Dumt helt enkelt att det knappt är lönt att jobba när man pluggar... Jobba kommer jag ju att göra, men det blir kanske inte så mycket som 80 timmar/månad...
Well well, det löser sig på något sätt...kommer väl fram till något så småning om, snart dags att bestämma sig...

-the clueless Mr 51

5 comments:

Anonymous said...

Hej Patrik! Annapanna (Sofias kompis här). Tänkte ge lite a-kasseråd. Så länge man pluggar är får man inte utnyttja a-kassa. Jag gick av den anledning ur när jag startade mina studier. Dock så måste man ju ahr avrit med i sin a-kassa i ett år för att få rätt till ersättning om man sedan blir arbetslös. Så det kan vara bra att vara med om man tycker sig ha råd under studietiden.

Mr 51 said...

Jo, det är sant...men då kvarstår frågan om man har möjligheten att jobba 80 timmar/månad... =)

Mr 51 said...

Menar du att man inte får räkna med arbetade timmar under studietiden, även om man har uppfyllt alla kraven?

Anonymous said...

Jo men nog får man väl räkna in arbetade timmar under studietiden, absolut. Då är det absolut värt att gå med i kassan. Spännande med knådd förresten, gratulationer!

FatCat said...

yo, fat-sister is back. saknar dig/er! Kram!