Monday, May 14, 2007

Så kom dom i alla fall...

...fröerna! Jag har ju maila och ringt, inte bara Rosenlust (som dom heter) utan även Posten för att få någon information om var vårat efterlängtade paket har tagit vägen. Ingen som visste, det enda spår som fanns när an sökte på kolli id på Postens sida var att Posten hade fått en elektronisk förberedelse på att ett paket skulle skickas, detta var i fredgs. Och det var i fredags som jg hade en liten mail korrespondens men en person på Rosenlust som kom fram till att dom troligen inte fått iväg paketet och att det inte fanns någonting inne. Så hon skulle kreditera våran faktura och bad om ursäkt för allt. Och fredagens korrespondens förekoms av ett mail som skickades till mig torsdagen veckan innan där dom skrev:
"Vi skickar paketet idag."
Då kan man kanske förstå våran förvåning över att det ändock kom fröer när vi (speciellt jag) sörjt förlusten av det vi beställt. Och nu står frågan....vad gör man? Jag kände mig ändå tvungen att maila denne person och säga att vi fått paketet och undrade därför vad som händer med fakturan, om den nu är kediterad. Vi fick tyvärr inga violetta solrosor eller passionsblommor. Det är i och för sig inen större förlust, passionsblomman kan man ju så från en passionsfrukt från affären. Men det vi fick var:
- Elegant Ladies (luktärtor)
- Koriander
- Sidenpipranka
- Kinesisk teplanta
- Papaya
- Banan
- Gyllenbär (jag vet kära mor, vi kunde ha fått från dig,men det är ju kul att så från frö själv, det tror jag att du förstår)
-Granatäpple
- Persilja (detta var en gratis-premie)

Well well. Nu börjar "CSI: NY", dags att gå.

- the green-fingered Mr 51

7 comments:

Carolina said...

Mein Bruder!!! Vad har hänt med dig???? Är det där moderns alla gröna gener har hamnat? Jag är stum! En fråga bara, var ska ni odla allt detta? Och kommer de att överleva?

Kram från en växtmördare i Farsta

Mr 51 said...

Jadu, det verkar ju som att dom har hamnat här... =) Just nu har vi ju en stor balkong...och fönster längs hela väggen. Om dom överlever får vi vänta och se. Men mina citronplantor och kumquaten lever fortfarande...dom är lite drygt ett år nu... Men dom har inte vuxit så jätte mycket förrän nu. Men dom behöver planteras om. Det dumma med dom fröerna som vi fått är att man ska så dom i typ mars-april...förutom två, banan och teplanta, dom roligaste. =) Så vi kommernog kanske få vänta med dom, om jag inte försöker sätta dom ändå...dom ska ju stå innomhus. I vilket fall ska vi ner till Mellbystrand i sommar och jobba i Båstad...så vi ska vänta till i höst.

Eisiv said...

Så roligt att nån av er ärvt mitt intresse för odling. Fast om du inte sår ivår ska du inte göra det till hösten heller. Då får du vänta till nästa vår. Men visst kan du så nu, fast då får ni nog ta med er sådderna till Mellbystrand. Hur klarar ni de övriga växterna förresten? Har ni nån som kommer och vattnar?

Mr 51 said...

Jasså, så det spelar ingen roll att dom ska stå innomhus?!

Jag hoppas på att kunna råga Håkan och Mariana om dom kan vattna våra växter i sommar. Men han svarar aldrig p mina sms om när dom kommer ner hit... =/ Dom kommer ju bo bara några hundra meter ifrån oss. =)

Peo said...

När det gäller att så, så är ljuset nästan det viktigaste. Det är för mörkt på hösten. Om du inte har ordentliga lysrör som kan stå tända minst 12 timmar om dygnet och bara 30-40cm ovanför sådderna, men det är nog bättre att vänta till våren eller så nu. Det är inte för sent än.

Anonymous said...

oj då det var inte Peo som skrev det där. Skickade tydligen iväg det för snabbt

Peo said...

Det som skrivits ovan om ljuset, tar jag fader Peo inget ansvar för.
Någon, mig närstående har nog bedragit hela den bloggande världen och använt min dator och mitt goda namn.
Så det har blivit, nästa gång töms väl bankkontot.
Den helt nedtrampade men äkta och kämpande fadern.