Tuesday, February 17, 2009

Familjen grön

Jaha, nu har jag tiden att sätta mig ner och skriva några rader. Det är ju rätt länge sen sist nu (om man inte räknar med testen jag gjorde innan). Har inte haft lust, har inte vetat vad jag ska skriva, men när jag väl vet och vill har jag inte tiden. Och när den väl infinner sig igen har jag inte haft lust osv. osv. Men men, nu är jag här!

Familjen grön, ja! Jodå, för dom av er som djungeltelegrafen inte nått så har vi blivit avsevärt mycket grönare. Vi har ju inte längre någon bil att färdas i, så det blir att samåka, åka kommunalt eller att gå. Och eftersom vi bor högt upp på en backe är det ganska drygt att gå upp och ner för den om man ska någonstans (inte för att vi, läs jag, är nere i stan särskillt ofta). Då får det bli bussen för mig och Liam, vi har ju vagnkort (när vi köpte det, 150kr/år)!!! Men i denna staden kan man knappt hinna med fler ställen än ett om man ska ta sig fram med buss, inget ligger på samma linje som något annat. Dessutom kan det ta lång tid att vänta på nästa buss vid bytet. Bara att åka och handla på MAXI tar ju en hel dag, och då blir det bara två kassar handlade. Jag måste ju orka bära både Liam och maten från källaren upp, längst upp på tredje våningen, där vi bor (jag ä' inte bitter). Men Matilda är en riktig kämpe, hon har inte fallit för frestelsen att åka buss när hon ska till och från skolan. Hon traskar ner för backen till skolan (tar ungefär 20 min), och sen när skolan är slut går hon hela vägen upp också (det tar ungefär 30 min). Inte illa, är imponerad!

Förutom bilen som gör oss gröna har vi numera skrivit ett avtal när det gäller elen. Hade inte den minsta aning om att man bara hade ett jättedyrt tillsvidareavtal om man inte gjorde något alls åt den saken. Men då valde vi att ha ett miljöavtal, endast grön el hos oss, från Skellefteå Kraft AB. Det skulle tydligen vara det billigaste rörliga för oss, så det var bara att köra på det.

Våra senaste dagar har även kantats av tekniska komplikationer här i hemmet:

  1. Min mobil dör på mindre än en dag, och den är inte ens ett år gammal. Har lämnat in den för att dom skulle kunna se om mobilen drar extra mycket. Men när jag fick tillbaka den hade dom putsat kontaktytorna och uppgraderat mjukvaran. I butiken sa dom att dom alltid gör en koll på batteriet, men eftersom garantin för batteriet redan hade gått ut hade dom inte antecknat något om det, vilket skulle tyda på att det inte fanns något fel på batteriet. Men tydligen hade inte det hjälpt, den har fortfarande kort batteritid, så jag skicka in den igen.
  2. Modemet började krångla för oss. Den visade att den var uppkopplad, men det gick inte att komma någon vart. Ringde för att höra vad felet var. När jag testat det telefonisten sagt till mig sa hon att jag skulle testa att installera om drivrutinerna och programmet. Men skulle inte det funka skulle vi testa på en annan dator. När jag väl avinstallerat kommer jag på att Flash 10, som fanns kvar på datorn, inte funkar ihop med den gamla versionen av programmet. Och inte kom jag åt Flash 9, eftersom jag inte kunde surfa… Fick i alla fall ner det, men modemet funka ändå inte, och då kommer vi till….
  3. ….datorn. Jag tänkte att jag kanske skulle ta och återställa datorn till sitt ursprungliga läge, blåsa rent den och sen in med nytt. Har ju inte gjort det sen vi skaffade datorn, för typ 2,5 år sen. Men då visade det sig att återskapningsskivorna (som brändes ut från våran dator) inte var till den här modellen…..??? Ringde Elgiganten för att se om dom hade något sådant på skiva som man kunde låna, eller något. Men det hade dom inte,man var tvungen att beställa. Det villa jag då rakt inte göra. Efter mycket om och men fick jag äntligen in ett Windows som fungerar.
  4. Nu har vi äntligen köpt oss en tvättmaskin, ett riktigt fynd! Vi fick den till och med hemkörd och hjälp att bära upp den. Men naturligtvis ska det även krångla med den. För det första har vi ingen kontakt att sticka in den i, vi var tvungna att koppla den direkt i väggen (med det visste vi redan innan), så det var bara att klippa bort stickproppen på vår alldeles nya maskin. När den väl var kopplad skulle vi bara ha fast vattentillförselslangen. Men där var det fel dimensioner…så vi kunde inte koppla slangen till kranen. Fick ta bussen ut till A6 och köpa en "bussning", tänkte dock inte på att köpa gängtejp, så den läckte ju som ett såll. Så det var bara att bege sig ut dagen efter igen (kom nu ihåg att varje sådant projekt är som en dagsutflyckt när man åker buss). Men nu så funkar den i alla fall! Det enda jag väntar på är min mobil…

Men nu orkar jag inte klaga mer, det blev dessutom rätt långt. Får skriva lite oftare så blir det kanske inte så långt.

Ha det gott, lev gott!

- the complaining Mr 51

2 comments:

FatCat said...

Kära lilla babybro. Vilket mäck ni har! Blev alldeles matt. Men samtidigt känns det skönt att du delar med dig med era jobbiga vardagsbekymmer, för då känns mina lite mindre eller inte lika stora. Får man vara så egoistisk? Eller då känns det som att jag kan få ökad förståelse för att vardagen faktiskt är krånglig för många, handikapp eller inte liksom. Jag uppskattar din sköna klagomur. Gör ingetting. Uppfriskande. Förresten, hur gjorde du med elen? Man kanske kan göra nåt åt den saken? Jag bara betalar och orkar ju inte bry mig. Tycker allt sånt verkar så krångligt. Hur lång tid tar det att byta?

Mr 51 said...

Jodå, man kan få vara så självisk!! =)

Elen, jadu. Jag gick in på www.elskling.se och fick skriva in våran postkod så listade dom upp vilka som var billigast utefter dom preferenser som jag angivit (det var inte många). Innan jag bytte kostade det 139 öre/KWH, efter bytet har vi nu 104 öre/KWH. Det blir typ 1000 kronor mindre per år, det är rätt så mycket. Det är ett hett tips, speciellt för dig som inte gjort något aktivt val. Och eftersom du har tillsvidareavtal har du ingen uppsägningstid. Men minst en månad tar det att byta. Snabbt och smidigt! =) Good luck!